Játsszunk el a gondolattal: egy fi atalságától búcsúzó férfi t
              testalkatának változása arra készteti, hogy egy kísérlet erejéig
              azonosulni próbáljon a terhesség következtében szintén testük
              átalakulásával szembesülő kismamákkal. A testek alakváltozásának
              azonosságai ugyancsak groteszk játékra adnak alkalmat,
              viszont a megváltozott állapot átélésének lehetősége olyan kérdéseket
              vet fel, melyek már régen nem külsőségekről szólnak.
               
              Minden társadalomban rítusok kapcsolódnak az életpálya változó
                szakaszaihoz. Például a gyermekvárás kitüntetett hónapjaihoz.
                A mi társadalmunkban hiedelmek, tudományos nézetek
                keverékéből egyéni szertartások százai élnek egymás mellett.
                A kismamatorna a nő biológiai és pszichés változásának a megélését,
                teljesebbé tételét, a szülés fi zikai felkészítését célozza,
                melynek különféle válfajai eltérő megközelítésekre épülnek.
                Koronczi Endre azt feltételezve, hogy a rítusok gyakorlása lehetővé
                teszi a nőiség, a változó női test és psziché megtapasztalását,
                hónapokon át kismamafi tnesz, jóga- és hastáncórákon vett
                részt. A tanultak összegzéseként egy olyan gyakorlatsort állított
                össze, mely egy férfi számára mutat meg és tesz átélhetővé
                valamit abból, amit másállapotnak szoktunk nevezni.                 
              Vajon mi az, ami egy férfi számára is átélhető a női test
                változásai következtében végbemenő lelki folyamatokból?
                A társadalmi és nemi szerepek milyen mértékben átjárhatók?
                A szerepcsere megmutat-e valamit a másik mindennapi
                tapasztalataiból? A rítusok gyakorlása során megtapasztalható-
                e valami egy férfi számára a gyermekvárás emelkedett
                állapotából?  | 
            Let’s imagine a middle-aged man who’s changing body
              corces him to set up an experiment. He is placing himself
              into the position of a pregnant woman. The similarity of
              their bodies provides a comparison, but it is a grotesque
              one. The questions raised are not only about appearances.
               
              In most societies the various stages of life, for example
                the special months of pregnancy are marked with rites of
                passage. In our society superstitious habits and scientifi c
                approaches are merged and personal beliefs are also
                omnipresent. The special exercises during pregnancy are
                designed to make the delivery easier and prepare the
                blooming women’s bodies and minds for the changes.
                Endre Koronczi had the presumption that joining in
                with the rites of these exercises would enable him to
                experience the apparent changes of the female body and
                psyche. He took part in exercise- yoga- and belly dance
                classes held for pregnant women. To sum up his learning
                he designed a set of exercises in order to make men able
                to experience the delicate condition of pregnancy.                 
              To what degree can a man experience the mental changes
                occurring during pregnancy? Are the gender roles
                fl exible? Can we internalise the other gender’s experience
                by gender-interchange? Is it possible for a man to get
                a real taste of the delicate condition of pregnancy by
                following certain rites?  |