| 
        
		   Ebben a munkájában Koronczi pszichéjének útvesztőiben
		    jár, ahová a néző is nyomon követheti. Keretként és
		    munkamódszerként négy hipnózisban eltöltött „alámerülés”
		    szolgál, melyeket Szajcz Ágnes pszichiáter segítségével
		    valósított meg. A tapasztalatokat narratív formában
		    foglalta össze röviddel a hipnózisban töltött idő után; az
		    élmény leírása és az arra való refl exió egyidejű. Ahogy
		    Koronczi legtöbb művénél megfi gyelhetjük, a kiindulópont
		    itt is egy feltételezés, a munka célja pedig a felállított teória
		    vizsgálata. Ebben az esetben a művész önmagában kutat
		    a destruktív ellenség után. Négy hipnózis során, lépésről
		    lépésre próbálja lokalizálni tudatalattijában; kis, homeopatikus
		    adagokban szembesül az árnyékszemélyiséggel.		     
		  Az ellenségkép egy kulturális konstrukció, az identitás
		    megfogalmazásának szükségszerű viszonyítási pontja.
		    Az ellenségnek meghatározhatónak, jól beazonosíthatónak
		    kell lennie, hogy önmagunktól megkülönböztethessük,
		    ezért etnikai csoportok gyakran töltik be az ellenségszerepet.
		    Koronczi munkájának zavarba ejtő momentuma, hogy
		    mintha önmagával nézne szembe alámerülése során, az
		    ellenség, melyre rátalál, exkluzív és nem ruházható fel jellegzetes
		    attribútumokkal. Mindez arra utal, hogy amit rendszerint
		    ellenségképként azonosítunk, nem más mint projekciók
		    halmaza. Freud Totem és Tabu című könyvében kifejti,
		    hogy az ellenségkép kreációja mögött személyes problémák
		    kivetítése áll, belső konfl iktusaink átvitele egy külső
		    tárgyra, vagyis megfutamodás önmagunk elől.* Koronczi
		    Endre azonban szembenéz démonaival, és a néző számára is
		    drámai erővel közvetíti a felfedezés riasztó pillanatát.	       
		  *Sigmund Freud, Totem and Taboo. Trans. James Strachey. Routledge, 1999.  | 
          |