| 
              Tatai Erzsébet 
              Önként vállalt kiszolgáltatottság 
                                  Három zavarbaejtő, szép fotó készült  Bán Andrásnak ajánlva. Mindhárom fényképen ugyanaz a műterem, benne ugyanaz a meztelen  öt nő és egy férfi  látható. De miért annyira zavarbaejtőek ezek a fotók, a szép fiatal,  élettel teli, vonzó testekkel? Sokféle meztelen fotót láttunk már  a "természetestől" a beállítottig, az esztétizáló női  aktoktól a pornón és a csaknem meztelen, áterotizált árureklámokon  át a csontsovány, beteg gyermekeket bemutató szociofotókig - hogy csak  néhányat említsek a bőséges term(el)ésből, és kikerülve még a  mindezt kikezdő kritikai képeket. Koronczi fotói azonban sem nem erotikusak,  nem is esztétizálnak és még csak nem is szociológizálnak és végképp nem ironikusak. (Bizonyára akadnak  olyanok, akik számára erotikusak e képek, ugyanakkor azt sem állítom, hogy  nem esztétikusak.) Ezek az emberek nem magamutogatók, igaz, nem is önfeledtek,  nagyon is tisztában vannak azzal, hogy fényképezik őket. Az első  fényképen - amit magamban "osztályfényképnek"  neveztem - frontálisan, tornasorban állnak (instrukcióra? önkéntelenül?), a férfi kis  távolságra a nőktől. Szemmel láthatóan nem tudnak mit kezdeni  kezeikkel, nem tudják, hova nézzenek - mindenki másfelé tekint, az egyik lány  hajával el is fedi arcát, egy másik "gondolkodó" pózban lesüti szemét, ketten  egymásra néznek, és ketten a képből kifelé - a fényképezőgép  lencséjébe senki. Egyikük még takargatja is szeméremdombját. A kép kis távolságból  mutatja a csoportot, úgy, hogy a műtermi környezetbe is bepillantást enged. A második képen ("alvók")  valamennyien  magukba mélyedve hallgatnak valamit, mintha  elfeledkeznének arról, mit is csinálnak. Elrendeződésük oldottabb,  de ettől ők maguk még nem felszabadultak, csak éppen figyelmük egészét nem  tudják feszengésre fordítani. Ennek megfelelően közelít a kamera is. A takarások miatt némelyikük között rés sem látszik, az elöl  állók lábszára  le is marad a képről. Nem tudjuk mire fülelnek, de valamennyien komolyak.  Indifferens volna, hogy mit hallgatnak, ha a harmadik kép ("babák") nem lenne. Attól a benyomástól ugyanis nem tudok szabadulni, hogy ők a szöveg sugallatára állnak úgy,  ahogy.1 Összebújnak, kissé talán színpadiasan is. Oldottságuk látszólagos, inkább zavar  süt le róluk, szemérmesek. Nem könnyedségből, mint inkább  azért bújnak egymáshoz, hogy egymásnál leljenek menedéket. Az egy  modernista esztétikának  engedelmeskedő képek különleges szépsége talán abból a szokatlanságból ered, ahogy a szituáció leplezetlen mesterségességét a képi eszközrendszer  aláhúzza és ellenpontozza. A környezet  visszafogott, a lefokozott színek egyszerűsítenek, az életvilágtól elvonatkoztatnak; a fotós műterem fehér falaival, minimális, technikailag szükséges  berendezésével nyomatékosan semleges. 
                És bár van egy -  Koronczi  teremtette - ív a csoport viselkedésének változásában  a merev, leplezetlen feszengéstől a lágyabb fesztelenségig. Az első fotón az egyenesen, egymás mellett egy vonalban állók geometrikus  rendjét a terem és berendezése megismétli-megerősíti. A másodikon, ahol a képkivágat kisebb, az emberek  mégis nagyobb teret laknak be. A fogasra vetett ruhák természetes lezsersége némileg oldja  az első  rendjét, aholis azok a szélre szorulva nem látszanak, a harmadikon  pedig a  háttérbe kerültek. Itt összeszűkül a testek által  betöltött tér, a fénykép  már egész közelről és csak combtőtől felfelé mutatja meg az  alakokat, és a bensőségesség képét csupán a testek maguk hozzák  létre -  ívek, organikus hajlatok dominálnak.  És bár van különbség a csoport viselkedésében, a három "fáziskép" mégis inkább egy-egy változat ugyanarra a témára. A projekt egyszerre szól a meztelenség, a meztelenség mint öltözet viseléséről, a résztvevőknek a szituáció iránti  kívácsiságáról, az önmegfigyelés lehetőségéről: "vajon mi történik, ha belemegyünk ebbe a játékba?"2 Védtelenek közössége marad belőlük mégis, annak ellenére, hogy  tudják,  fényképezik őket - hisz ezért jöttek össze. Mindegyik képen zavar tükröződik. Ártatlanok és  merészek, tudják,  hogy nézik és nézni fogják őket, de a  számukra  ismeretlen, kényelmetlen helyzetben  fészkelődnek. Ebben a szituációban menthetetlenül leskelődők leszünk, és innen ered a mi zavarunk. Olyan embereket nézünk, akik akarják is meg  nem is, hogy nézzük őket, nem exhibicionisták, nem manökenek, mégis megmutatják magukat. Óhatatlan a Vanessa Beecroft munkáival való  összevetés, ugyanis ott szintén meztelen csoport mesterséges beállításáról  van szó nem  valami "szerep" (reklám, dráma vagy paródia) eljátszása, hanem a fényképezés kedvéért. Nincs (művön belüli  kötött, instruált) szerep, csak maga a dolog.  Beecroft modelljei kétségtelenül öntudatosabbak - hisz  profik, akik teszik  a dolgukat. Ezzel együtt azonban előtérbe kerül áru-jellegük, félelmetes  mértékű kiszolgáltatottságuk, mivel feltárul indusztrializált, gépiessé tett,  csavar-szerepük a gépezetben. Koronczi modelljei viszont egyéniségek maradnak. Igaz, itt még performansz sincs, csak amatőr modellkedés. Míg  "szaktudás" hiányában kiszolgáltatottabbak; védtelenebbek mint testek, ugyanakkor védettebbek, mint egyének. Míg Beecroftnál van némi  szerep: a profi  modellé, addig Koronczinál semmiféle sincs, az amatőr játssza "saját magát". Szerepek persze vannak, csakhogy ezek nem a mű vagy a művész által adottak, hanem a szereplők magukkal hozott, megfoghatatlanabb, összetettebb módon formált szerepei. 
                
                  
                    1   Később Koronczi  Endrétől megtudtam, hogy őt hallgatják, amint erről a tervéről beszél. 
                   
                  
                    2   A  vállalkozó szellemiségű emberek internetes hirdetéssel és egy baráti közvetítő  segítségével gyűltek össze. (Koronczi Endre szíves szóbeli közlése.) 
                   
                  |